Mikrofon do gitary - jaki wybrać? | kursgitary.pl

by kursgitary.pl
4 tygodnie ago
152 Views

Mikrofon do gitary może i nie jest artykułem pierwszej potrzeby wśród gitarzystów. Jednak każdy, kto zaprzyjaźni się z muzyką na trochę dłużej, będzie miał z nim do czynienia. To tylko kwestia czasu. I wtedy padnie pytanie: który wybrać?

Zasada działania urządzenia jest prosta – fala dźwiękowa zostaje przekształcona na prąd elektryczny. Odbywa się to na wiele różnych sposobów, co znajduje swoje odzwierciedlenie w poszczególnych rozwiązaniach technicznych. Możemy przyjąć, że większość gitarzystów spotka się z dwoma. Będą to mikrofony dynamiczne i pojemnościowe. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że pierwsze z nich uchodzą za podstawowy element nagłośnienia koncertowego, drugie zaś – studyjnego. Praktyka jest oczywiście bardziej skomplikowana, a wspomniane „muzyczne światy” mieszają się. Wystarczy wspomnieć, że podczas rejestracji dźwięku często wykorzystuje się oba typy urządzeń, by później miksować je dla uzyskania pożądanego efektu. W sztuce tej ważne jest także odpowiednie umieszczenie mikrofonu względem głośnika w przypadku nagrywania gitary elektrycznej czy właściwe ustawienie względem gitary akustycznej. Tu liczy się: odległość, kąt nachylenia, nakierowanie na określoną część membrany etc.

Mikrofon dynamiczny do gitary

Mikrofony dynamiczne charakteryzują się stosunkowo nieskomplikowaną konstrukcją, są odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz zmianę warunków atmosferycznych. Jednak ich wrażliwość na odwzorowanie niuansów dźwięku jest ograniczona.

Mikrofon pojemnościowy do gitary

Ich przeciwieństwem są mikrofony pojemnościowezdolne do wychwycenia dyskretnych detali brzmieniowych. Urządzenia te cechują się delikatnością i mogą ulec awarii w bardziej wymagających sytuacjach. Łatwo też zbierają różnego rodzaju zakłócenia. Ze względów technologicznych wymagają podłączenia do napięcia stałego (tzw. zasilanie phantom).

Istotne parametry mikrofonów

Wśród wielu parametrów, jakie należy wymienić, znajduje się pasmo przenoszenia, którego dolna granica wynosi najczęściej 20-40 Hz, a górna waha się między 15000 a 20000 Hz. Istotna jest też charakterystyka częstotliwości, ponieważ większość mikrofonów nie przechwytuje dźwięku w sposób równomierny. Niektóre mocniej zaznaczają basy, inne tony średnie lub wysokie. Czułość konstrukcji przekłada się m.in. na zdolność rejestracji niuansów brzmieniowych oraz siłę wzmocnienia sygnału na przedwzmacniaczu (im jest ono wyższe, tym większa szansa na pojawienie się zakłóceń). Charakterystyka kierunkowa wskazuje z kolei na przestrzeń, z której mikrofon zbiera sygnał – np. dookólna oznacza, że dźwięk będzie rejestrowany równomiernie z każdej strony urządzenia, a superkardioidalna odznacza się podwyższoną czułością z przodu membrany i w ograniczoną z tyłu.

Jaki wybrać mikrofon do gitary

Wybór odpowiedniego mikrofonu do gitary jest ściśle związany potrzebami gitarzysty. Na rynku nie brakuje interesującego asortymentu. W tym miejscu przedstawiamy listę produktów, jakie należy znać, aby zacząć poszukiwania „muzycznego Graala”.

Shure SM57

mikrofon Shure SM57
mikrofon Shure SM57

Shure SM57 to mikrofon dynamiczny, który od połowy lat 60. jest stałym elementem nagłośnienia scenicznego, studiów nagrań oraz… Białego Domu. Uchodzi za niezawodne, by nie powiedzieć niezniszczalne, rozwiązanie. Cena urządzenia jest atrakcyjna (ok. 400-500 zł). SM57 posiada charakterystyczne, lekko przytłumione brzmienie (wielu realizatorów uzupełnia je innym mikrofonem). Właściwości shure’a sprawiły, że dziś jest pierwszym wyborem wielu profesjonalistów.

Sennheiser e609

Sennheiser e609
Mikrofon Sennheiser e609

Sennheiser e609 jest także mikrofonem dynamicznym. Dźwięk, jaki rejestruje, posiada dobrze uwydatnione średnie tony. Został zaprojektowany tak, aby jak najlepiej współpracować z głośnikami gitarowymi combo lub kolumnami – jest wrażliwy na zmiany położenia względem membrany, a zarazem mało podatny na sygnały dochodzące z zewnątrz (superkardioidalna charakterystyka kierunkowa). Dodatkowym atutem sprzętu jest jego płaska budowa, dzięki której można go zawiesić na „piecu”, pomijając statyw. Ceny e609 są porównywalne do SM57.

Sennheiser MD421 II

Sennheiser MD421 II
Mikrofon Sennheiser MD421 II

Sennheiser MD421 II jest ok. trzykrotnie droższy od wspomnianych rozwiązań, lecz nie mniej popularny. Sercem urządzenia jest przetwornik dynamiczny o większej niż w SM57 i e609 czułości oraz szerszym paśmie przenoszenia. Mocniej podkreśla też basy, o ile użytkownik sobie tego życzy. Pięciopozycyjny przełącznik pozwala na szeroką regulację podbicia tonów niskich. Mikrofon funkcjonuje na rynku od lat 60. 

AKG 414C

AKG-C414
Mikrofon AKG-C414

AKG 414C jest wielkomembranowym mikrofonem pojemnościowym. Pierwsza generacja tego modelu trafiła na półki w 1971 r. Od tego czasu urządzenie udoskonalano, dziś zaś można kupić je w różnych odmianach. Wszystkie posiadają możliwość zmiany charakterystyk kierunkowych, filtry szumów oraz możliwość sterowania poziomem tłumienia. Sprzęt nie jest tani (3-4 tys. zł), jednak jego funkcjonalność i właściwości muzyczne nie pozostawiają miejsca na kompromisy.

Royer R-121

Royer R-121 to produkt, na który nie każdy może sobie pozwolić z racji kosztów zakupu (ponad 6 tys. zł), ale każdy kto interesuje się osprzętem gitarowym powinien go znać. Jest to sztandarowy przykład mikrofonu wstęgowego, czyli odmiany mikrofonu dynamicznego, w którym membrana została zastąpiona cienkim, wydłużonym kawałkiem metalu. Rozwiązanie to jest bardzo podatne na uszkodzenia. Jednak delikatność elementu rejestrującego przekłada się na bogaty i pełen smaczków brzmieniowych dźwięk.

Wybór mikrofonu do gitary będzie zależał od tego, jaką gitarę chcemy nagrywać lub nagłaśniać w warunkach koncertowych. Mam nadzieję, że ten krótki przegląd pomoże w zorientowaniu się w temacie. W przypadku nagrywania gitar potrzeby będzie również interfejs audio, o którym piszę więcej w tym temacie Jak nagrywać gitarę w domu? Część 1 – interfejs.

Summary
Mikrofon do gitary
Article Name
Mikrofon do gitary
Description
Mikrofon do gitary - pojemnościowy, czy dynamiczny. Charakterystyka wybranych mikrofonów.
Author
Publisher Name
Nauka gry na gitarze Wrocław
Publisher Logo
Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *